"הנעדר מספרי הלימוד" – מפגש לנשות חינוך

הנעדר מספרי הלימוד

(ינואר 2019, ירושלים)

פרופיל חדש ארגנה מפגש שכלל הרצאות של שתי מרצות שהציגו מחקרים בנושא תכניות הלימוד במזרח ובמערב ירושלים, והדברים שלא מדוברים בה. שתי ההרצאות התמקדו בספרי לימוד כמקורות עיקריים להבנה היסטורית של צעירים משני צדי הגדר. 

פרופסור נורית פלד-אלחנן, מומחית לספרות השוואתית, שפה וחינוך, הרצתה על המחקרים שלה. לפיהם, כמעט ואין ייצוג של פלסטינים בספרי הלימוד של מערכת החינוך היהודית-ישראלית. היה שינוי בכך בתקופת הסכמי אוסלו, אבל מאז המגמה של התעלמות מפלסטינים רק התחזקה. כאשר הם כן מופיעים, הם מוצגים לרוב תחת המסגור של "בעיה פלסטינית", כאויבים. מפות בספרי הלימוד גם מתעלמות משטחי הגדה המערבית. ההרצאה התייחסה גם לעיסוק בסוגיות דמוגרפיות, בהתייחסות למוות, ועידוד לגיוס בספרי הלימוד.

דוקטור סמירה עליאן, חוקרת השוואתית בתחום המחקר הבינלאומי של תכניות לימודים וספרי לימוד, הרצתה על תכנית הלימוד במזרח ירושלים, והאופן שבו היא נבדלת מתכניות הלימוד ברשות הפלסטינית, או בבתי ספר ערביים תחת מערכת החינוך הישראלית. היא הציגה את ההיסטוריה של עיצוב תכנית הלימוד, ואת האופן שבו הקונפליקט בין הרשות הפלסטינית ותושבי מזרח העיר, למשרד החינוך הישראלי ועיריית ירושלים, השפיע על עיצוב התכנית. ספרי הלימוד ברוב בתי הספר במזרח ירושלים מבוססים על אלו של הרשות הפלסטינית, אבל משרד החינוך הישראלי ועיריית ירושלים ביצעו בהם צנזורה, כדי שלא יסתרו את נקודת המבט הציונית-ישראלית. כתוצאה מכך יש בספרי הלימוד דפים ריקים.

אנחנו זקוקות לתרומתך!

באמצעות:

או העברה בנקאית:

פרופיל חדש
בנק הפועלים (קוד 12)
סניף ראשי רמת השרון (קוד 630)
חשבון מספר 421120
IBAN IL210126300000000421120